Pilates

Pilates hos ProAlia AB

Pilates är en träningsform som skapades i början av 1900-talet av tysken Joseph Pilates. Han kallade själv träningsformen The Art of Contrology vilket menar vikten av noggrannhet och koncentration i kontrollen av musklerna.

  • Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga.
  • Pilates handlar mer om tankekraft än om fysisk styrka.
  • Pilates-rörelserna ska utföras långsamt och mjukt.
  • Vid varje övning tränas flera muskelgrupper samtidigt.
  • Pilates bygger på sex grundprinciper som är nödvändiga i samtliga övningar.
  • Grunden i tekniken är att dra in magen och spänna bäckenbotten.
Pilates hos oss
  • Lugn och avstressande Pilates som genomförs blundande
  • En tuffare variant när bålstabiliteten finns
  • Cardio Pilates  – svettigt :)
Därför är pilates så bra…
  • Stärker både små och stora muskler vilket ger slanka och smidiga muskler framför starka, korta och bulliga.
  • Tränar hela kroppen – även de muskler som du inte visste att du hade.
  • Skyddar dig mot överbelastning av musklerna i andra sportformer som du tränar.
  • Ger en sund och bra motvikt till de många ogynnsamma arbetsställningar de flesta utsätter sina kroppar för.
  • Stärker kroppens svagaste del – rygg, länd, mage och buk.
  • Ger bättre balans mellan kropp och själ.
  • Stimulerar blodcirkulationen i hela kroppen.
  • Är lämplig som rehabilitering efter skador och operationer.
  • Är mycket skonsam och därför kan alla, oavsett kön eller ålder, träna pilates.
  • Ger en rakare kroppshållning.
  • Ökar kroppsmedvetenheten, du rör dig smidigare och använder kroppen mer ändamålsenlig när du t ex sitter på din kontorsstol eller tömmer diskmaskinen.
Grundpelare eller gundprinciperna i Pilates
  • Centrering
  • Kontroll
  • Flöde
  • Andning
  • Precision
  • Koncentration

Bålstyrka är som grunden för pilatesövningar. Med bålmuskler avses de djupa inre mag- och ryggmusklerna.
När dessa muskler är starka och gör sitt jobb så som de är tränade till att göra med pilatesmetoden så arbetar de i symbios med de mer ytliga musklerna för att stötta ryggraden och alla rörelser. Med bålstyrka får du stabilitet genom hela din torso.

 

Comments are closed